Do zadań Wydziału Profilaktyki i Planowania należą w szczególności sprawy z zakresu zarządzania bieżącymi informacjami o stanie spokoju i porządku publicznego oraz planowania działań w razie wystąpienia poważnych zagrożeń spokoju i porządku publicznego, w tym:
- gromadzenie i analizowanie informacji o bieżących zdarzeniach i zagrożeniach na terenie m.st. Warszawy;
- monitorowanie i analizowanie skuteczności współpracy z Urzędem m.st. Warszawy w zakresie Systemów Informacji Przestrzennej;
- zarządzanie i administrowanie danymi geoprzestrzennymi pozyskanymi przez Straż Miejską;
- wykonywanie analiz geoprzestrzennych w zakresie oddziałów terenowych Straży Miejskiej;
- bieżąca analiza działań i kontrola prawidłowości funkcjonowania oddziałów terenowych w zakresie wyznaczonym przez Komendanta;
- planowanie sił i środków z oddziałów terenowych do realizacji działań o charakterze ogólnomiejskim;
- monitorowanie i analizowanie skuteczności prowadzonych działań przez Straż Miejską;
- przygotowywanie odpowiedzi na skierowane do Komendanta interpelacje i zapytania posłów i radnych oraz innych podmiotów;
- przygotowywanie prezentacji i wizualizacji z działalności Straży Miejskiej.
W skład Wydziału Profilaktyki i Planowania wchodzi Referat Profilaktyki oraz Referat Analiz.